Jdi na obsah Jdi na menu
 


S úsměvem

 

 

Krásné hlášky našich vyjímečných dětí

 

Čekali jsme ve třídě na Mikuláše a čerty s anděly. Děti se trochu bály a po očku sledovaly dveře a hluk za nimi. Každopádně napětí ve třídě bylo obrovské.

V tom kdosi začal za dveřmi lomozit a čertovsky blekotat. Stále se však nic víc nedělo...

 

„No co, to si snad neumíte sami otevřít dveře?“, pronesl do hrobového ticha třídy Nikolásek. A všechny rázem rozesmál. Nálada se velmi uvolnila a děti tuto větu vzpomínají jako to, co je ve škole nejvíc rozesmálo.

 

Anička se potom s potutelným úsměvem svěřila, že si připravila na svou obranu na lavici slabikář, to kdyby ji čerti moc zlobili.

 

-

 

Paní učitelka vyprávěla dětem o svátku Tří králů. Ptala se, co který z nich přinášel Ježíškovi darem. Už zmínila zlato a kadidlo. Na ten třetí dar ale nikdo ne a ne přijít. Co tak mohli Ježíškovi ještě dobrého přinést?

 

„Štěstí!“, pověděla Andělka hezky. Paní učitelka zakroutila hlavou. „Ne, štěstí to, Andělko, nebylo… “ Andělka se znovu nadechla a oči se jí rozzářily jistotou:

„Sladký!!!“

 

-

 

Dívali jsme se na video o přírodě, téma les a lesní zvěř. Paní učitelka se pak dětí ptala, která zvířata v lese viděly.  Snažila se jim napovědět. „Jak se jmenuje samice od divokého prasete?“ Děti nevěděly.

 

Nakonec, s trochu nejistým výrazem v obličeji, zkusila odpovědět Anička: „Bahyně.“

 

(Tento název se dětem moc zalíbil, zapamatovaly si ho lépe než slovo bachyně. Několikrát ho ještě znovu použily s přesvědčením, že se jedná o správnou odpověď).

 

-

 

Byla jsem přítomna rozhovoru Aničky s Matějem. Oba se tvářili skutečně vážně jako budoucí vědci na světové konferenci. A závažné bylo i jejich téma…

 

„Kdyby nebyly stromy, to bychom nemohli dýchat. To bysme museli zadržet dech...“

 

 

 

Probíráme hodiny. Povídáme si, co v kolik hodin obvykle děláme.

 

Paní učitelka právě říká: „V šest hodin je večer.“

 

„To chodí nějaká ta bába,“ povídá potichu Tobiášek. Přitom se potutelně zubí. (Klekánice)

 

-

 

Vyndali jsme z terária šnečky Pata s Matem a ti se teď plazí po přední lavici. Děti se nad nimi sešly, pozorovaly je a -

 

„Oni si jdou asi hrát,“ řekl kdosi.  „A na co?“, zeptal se se zájmem a nevinně Matěj.

 

-

 

Paní učitelka napsala dětem na tabuli říkanku. Chce po nich, aby v ní fixem zakroužkovaly písmenko, které řekne. A tak děti chodí k tabuli.

Tobiášek pak místo kroužku označil písmenko srdíčkem. Všem se to moc líbí.

Akorát Barborka si Tobiáška dobírá…

 

„Tys tam nenamaloval srdíčko, ale zub!“ Tobík se nedá a říká: „Ále, srdíčko sem tam namaloval, žádnej zub...“

 

-

 

Probíráme písmenko M. Paní učitelka chce, aby děti přišly na slovo motýl. A tak jim říká: „Má to krásná křídla, je to barevné, létá to z květu na květ, je to        m-o-t-ý-l. Kdo to je?“

 

A vzádu v lavici Tobík: „Ze by voša?“

 

                                                                                    -

 

Připravujeme vánoční představení pro rodiče. Je to důležitý úkol, všem na tom záleží, každý chce, aby se představení líbilo. Jedna jeho část se věnuje vánočním pověrám. Pro věštění z tvaru rychle zchlazeného vosku byl vybrán Mareček a to pro jeho krásnou češtinu a bohatou zásobu slov a výtečné nápady, které nás baví. Do dvojice k Markovi jsme vybrali Andělku, povídavou usměvavou dlouhovlásku. Do mísy s ledovou vodou Mareček nalil rozžhavený vosk. Ten okamžitě ztuhnul, utvořil vypouklý tvar. Přihlížející děti ani nedutaly a všichni jsme čekali, co z tohoto tvaru Mareček bude věštit Andělce. Následovaly dlouhé vteřiny, Mareček upíral oči na vosk, pak na Andělku, zpět na vosk... A pak řekl věštbu: "Až budeš velká, tak ti narostou prsa!"

 

                                                                                                      -

 

Učili jsme se zvukovou shodu na konci věty, tedy rým. Všechno jsme si pěkně řekli, naučili jsme se, co je verš, co je rým a šli jsme si počíst do slabikáře, abychom si nabyté znalosti upevnili.

Přečetli jsme si nápovědu: taška, štika, police, vajíčka, úkoly, lopata. Tato slova jsme měli správně zadat do veršů. A tak jsme četli:

Na učení lavice a na knížky ....... police.

Nepořádný Vašku, ukliď si tu ....... tašku.

To je naše babička, přivezla nám ....... vajíčka.

A přišel na řadu Nikýsek, babička mu utkvěla v paměti a čte další verš:

Po práci je od bláta, dědečkova ....... babička.    (lopata)

 

                                                                        -

 

Paní učitelka dětem promítala na zeď fotografii kolouška a učili jsme se, jak postupovat, pokud nalezneme opuštěné mládě.
"To se nesmí sahat jen na mláďata... koloucha a tak. Na dospělá zvířata se sahat může," přemýšlí nahlas Vojtíšek.
"To ne. To kdyby člověk sáhl třeba na maminku, tak by tatínek od té maminky mohl utéct.", doplnila ho Anička moudře.
 
 
                                                                       -                           
 
 
Ke dni otců jsme tatínkům kreslili krásný obrázek, na kterém byl tatínek jako superhrdina. K obrázku jsme připsali, proč je tatínek pro každého z dětí hrdina, jaký je, co má vyjímečného. Jedno z dětí napsalo:
Tatínku, jsi superhrdina, protože máš mě a pivo.
 
 
                                                                           -